Brian May
Zpět na všechny interpretace

Brian May (Rudy Neumann)

Kytarista skupiny Queen Brian Harold May se narodil 19. července 1947 v anglickém Hamptonu rodičům Haroldovi a Ruth May. Již od dětství měl kladný vztah k hudbě. Rád zpíval, věnoval se hře na klavír a od svých šesti let se učil hrát na ukulele a zároveň zatoužil po kytaře. Svou první kytaru – tzv. španělku, dostal k narozeninám, ale jelikož na něho byla veliká, tak si ji začal upravovat – upravil krk, vyrobil si improvizovanou přenosku a rázem měl akustickou kytaru.



Ve volném čase kromě zájmu o astrofyziku poslouchal desky a přitom hrál na kytaru. Postupně od akordů přecházel na jednotlivé tóny – zajímal se o hru na kytaru do nejmenších detailů. Udělal zkoušky z teorie i praxe hry na klavír, ale od dalšího studia upustil. Začal psát melodie a hrál na rodinných večírcích. V den sedmých narozenin dostal Brian první akustickou kytaru, se kterou se začal seznamovat, a později na ni začal provádět i různé změny. Především přidával vlastnoručně vyrobené snímače, aby dosáhl elektrického zvuku. Tahle kytara mu vystačila až do teenagerovského věku, ale pak již zatoužil po opravdové elektrické kytaře. Na koupi nové elektrické kytary však neměl dostatek financí a tak se Brian, spolu se svým otcem, dohodli na společné výrobě kytary přesně podle jejich představ. Výsledkem osmnáctiměsíční práce Briana a jeho otce Harolda byla kytara později nazývaná Red Special, the Fireplace, the Old Lady, která je důkazem, že je Brian neobyčejně talentovaný hudebník. „Red special“ od té doby používá po celou dobu svého hudebního vystupování.

První zkušenosti s kapelami měl Brian ve svých sedmnácti letech, kdy založil spolu se svým spolužákem Davem Dillowayem kapelu, ve které se stal vokalistou a hráčem na foukací harmoniku Tim Staffell. Skupinu nazvali „1984“ (podle sci-fi knihy). Hráli ve veřejných sálech a školách. Jedním z památných vystoupení s kapelou „1984“, byl koncert 13. 5. 1967, kdy doprovázeli Jimmiho Hendrixe, který se stal později legendou. Brian spolu s Timem Staffellem uspořádali konkurz pro hráče na bicí, kdy se setkali se studentem medicíny Rogerem Taylorem.

Další kapelu „Smile“ (1967 – 1969) založil Brian s Timem Staffelem, který byl zpěvák, a Roger Taylor je doprovázel na bicí. Poté se ale kvůli neshodám na hudebním stylu rozešli a Tima nahradil jeho spolubydlící z koleje, zpěvák, původem ze Zanzibaru, Farrokh Bulsara, později známý jako Freddie Mercury. Brzy se přidal baskytarista John Deacon a to byl zrod skupiny Queen. 2. července 1971 odehráli Queen svůj první koncert v nejslavnější sestavě a v červenci 1973 vyšlo debutové album pod názvem Queen, které získalo velký úspěch.

Již výše zmiňovanou kytaru „Red special“ používal Brian i v časech největší slávy skupiny Queen. Svůj název, „Red special“, získala podle své rudé barvy. Přezdívka „Fireplace“ (krb) je opravdu výstižná přezdívka, neboť krk kytary je vyřezán ručně kapesním nožem z jednoho sloupku starého typu krbu, kterého se s radostí zbavil jejich rodinný přítel. U sedlového pražce je krk široký 46 mm, vzdálenost krajních strun 40 mm (běžné modely měly tehdy 41–43 mm / 34 mm). Tloušťka krku je 29 mm na prvním pražci, postupně se zesiluje na 31mm na dvanáctém pražci, což zastiňuje i baseball-krky stratocastrů Jeffa Becka.

Lesklý hmatník je z dubu černě natřen hmotou používanou britskými kutily a známou jako Rustin´s Plastic Coating. Značky poloh jsou vyrobeny z ručně opracovaných perleťových knoflíků, které našli v matčině krabici se šitím. Krk má 24 pražců a menzuru 24", rádius 7,25", používané struny jsou 009"-042". Střední sekce je ze starého dubového stolu, dále byly použity dvě vrstvy laťovky a na povrchu je mahagonová dýha mořená cihlově-červenou barvou a lakovaná Rustinem. Původně tam měly být ještě výřezy ve tvaru písmene F, ale tohle nakonec Brian nerealizoval. Kytara je tedy jakoby „lubovka“ a na určitých frekvencích rezonuje. Nechybí ani ozdobné lemování vyrobené z okraje nějaké poličky.

Během svého dlouholetého hraní Brian vyzkoušel různá trsátka, aby byl zvuk kytary dokonalý. Nejvíce se mu však osvědčila šestipence, díky níž získal charakteristický kovový zvuk. Mince měla zoubkované hrany, kterými někdy vytvářel škrábavý zvuk, jinak ji držel velmi lehce. Nejoblíbenější zesilovač, který používá v sestavě 9 kusů při vystoupení za sebou, je legendární kombo firmy Vox AC30.

May je autorem mnoha klasických titulů skupiny Queen, jako například: Now I'm Here, Tie Your Mother Down, We Will Rock You, Save Me, Who Wants To Live Forever nebo The Show Must Go On. Zvuk jeho kytary je v hudbě Queen stejně zásadní a charakteristický jako hlas Freddie Mercuryho.

Brian je znám tím, že miloval sóla a do každé skladby se je snažil vkládat. Nepochbně patří ve hře na kytaru ke světové špičce, což je doloženo předními umístěními v žebříčcích hudebních časopisů.

Mimo mnoha hudebních úspěchů je Brian spisovatel a astrofyzik. Promoval na London University´s Im­perial College. Po smrti Freddieho Mercuryho vystupoval s obnovenou skupinou Queen se zpěvákem Paulem Rodgersem pod názvem Queen + Paul Rodgers. V roce 2009 se v soutěži American Idol setkali Brian May a Rodger Taylor s vítězem této soutěže Adamem Lambertem a od roku 2011 spolu začali vystupovat pod zkratkou Q + AL. Mají za sebou několik úspěšných celosvětových turné a další plánují.

Subjektivně

Jako člen kapely, která si zakládá na co nejvěrnější interpretaci skupiny Queen, jsem se rozhodl jít cestou přesných zvukových schémat Briana Maye. Přiblížit se zvuku Briana Maye není však jednoduché. Brianův „zvuk“ procházel mnohaletým vývojem, ale i přesto zůstal po celou svou hudební kariéru u svých pěti typických vlastností zvuku – specifická kytara Red Special, 3× kombo VOX AC30, Treble booster + chorus, Tri-Delay a několik druhů harmonizérů.

Kytar typu Red Special mám několik – první jsem si nechal vyrobit na zakázku po příchodu do kapely v roce 2014 – ta vycházela z kopie kytary Red Special Brian May edition. Další kytary už vycházejí ze série Red Special Super, které vycházejí z originálu původního Red Special Briana Maye.

Specifický zvuk tvořím tak, že propojuji komba VOX AC30 dle originálních schémat Briana Maye. K dosažení co nejvěrnějšího zvuku před jeho zesílením v kombech používám originální treble boostery Briana Maye firmy Fryer. K typickému cinkavému zvuku používám jemný stereo chorus a minci namísto trsátka. Na studiových verzích písní skupiny Queen také Brian používal vrstvení kytar. Tímto efektem vytvářel různé, hutnější harmonie. Tohoto schématu se držím i já, a při živých vystoupeních používám několik specifických harmonizérů.

Často jsem dotazován, jak se mi hrají skladby od Briana Maye. Zejména jeho riffů a sól. Vždy odpovídám, že je to naprosto jiné hraní, než u většiny ostatních kytaristů. Brian je prakticky kytarovým samoukem. Tomu odpovídá i jeho specifické pojetí hry – nápaditost, originalita a technická vyspělost, která přispívá k typickému zvuku Queen. Proto je pro mě každá další skladba výzvou i cestou zároveň. Skladby skupiny Queen jsou tak pro mne velkou pokladnicí, kdy mě každá další skladba obohatí nějakou novinkou. Jedná se o krásnou rockovou muziku, kterou je mi potěšením hrát.